Banner van De Agile Testers
EN
BE

Hoe kan jij je workshops en trainingen verbeteren?

Ben ik een goede trainer/begeleider?

Sinds een jaar of twee geef ik steeds meer trainingen en workshops. Dat doe ik op mijn manier en uiteraard krijg ik feedback, zie ik andere trainers aan het werk en sparren we erover. Wat werkt nu wel, wat werkt nu niet? Wat zijn dingen waar je op moet letten? Toen Ralph van Roosmalen vertelde dat Julian Kea naar Nederland kwam om de training ”From the back of the room” te geven was ik gelijk geïnteresseerd. In deze blog beschrijf ik wat heb ik opgepakt uit de training en met jou wil delen, dus lees lekker verder!

Wat is Training from the back of the room?

De officiële tweedaagse training “From the BACK of the Room” (TBR) Practitioner Class is een wereldwijd erkende, interactieve, vaardigheden-opbouwende train-de-trainer cursus voor iedereen die trainer, leraar, instructeur, coach of facilitator van leren is.

Waarom breng ik deze training onder de aandacht?

Het belang van energie geven in een training en zorgen voor een goede balans tussen zenden en niet zenden is hoog. In dit kader was dit een geweldige training: de locatie was super, de zaal was nog mooier ingericht, de trainer was uitstekend en de groep was fantastisch. Kortom waar was jij? Goed nieuws: je hebt deze blog om je te enthousiasmeren.

 

Tips: enkele take-aways die ik je mee wil geven:

  • Praat maximaal tien minuten met een groep en ga dan over naar een andere modus.
  • Beantwoord vragen en zorg ervoor dat er opvolging komt, bijvoorbeeld een referentie naar een blog of boek die je later mailt aan de deelnemers.
  • Een training moet uitdagend zijn. Maak het complex, want de deelnemers zijn bij je workshop of training om te leren.
  • Wissel af tussen staan en zitten. Dus zorg voor bladen aan de muur, veel ruimtes en “loop, loop, loop” in plaats van “zit, zit, zit”.
  • Beste trainer: Hoe goed je ook bent en de vele kennis die je hebt... Laat je ego thuis!
  • Stuur voor de training een mail met voor te bereiden zaken voor de deelnemers. Video’s om te bekijken of andere interactieve zaken, zoals bijvoorbeeld een doe-opdracht. Stuur in elk geval geen ellenlange documenten.
  • Maak een werkboek dat men kan gebruiken en meenemen (dit geeft een werkvorm en interactie).
  • Zorg dat er ergens een klok hangt (de meeste vergaderzalen hebben die niet)
  • Zorg dat de groep energiek kan blijven, in veel zalen wordt het te warm, gebruik een CO2 meter (check op een meting tussen de 440-800).
  • In een workshop leer je het meest aan het begin en eind van een dag, zorg dat daar de focus ligt.
  • Zorg voor een leuke frisse kameropstelling, opstellingen liefst in teams, dicht bij elkaar, geen u-vorm.
  • Zorg na de training dat je dit in de praktijk gaat brengen. Kies een activiteit van nieuwverworven kennis en zet die de komende training in.

 

Uitwerking van de vele geleerde zaken - de vier c's van Sharon Bowman
Training from the Back of the Room (gemaakt door Sharon Bowman) is een trainingsformaat en een verzameling technieken die neurowetenschap als basis heeft om je training zo 'brein-vriendelijk' mogelijk te maken, zodat de effectiviteit toeneemt. De deelnemers zullen veel meer leren en onthouden dan bij een klassieke training.

En het is zoveel meer dan dat! Het is een nieuwe manier om training- en groepswerk te benaderen. Het is inspirerend en interactief en de focus ligt op de dienstverlening aan de leerling. De inhoud op een boeiende, 'brein-vriendelijke' en interactieve manier presenteren is een belangrijke voorwaarde voor deelnemers om na te denken over hun eigen gedrag, een nieuw gedrag uit te proberen en dit (te willen) toepassen in hun dagelijks leven.

 



Hier een korte samenvatting van de vier C’s: Connecties, Concepts, Concrete practice en Conclusions.

 

  1. Connecties - verbindingen leggen
Doel: Aansluiten bij voorkennis en motiveren om te leren.
  • Wat men al weet over het onderwerp (voorkennis).
  • Wat de deelnemers willen leren (persoonlijke leerdoelen).
  • Elkaar leren kennen (sociale interactie).

 

  1. Concepts - nieuwe concepten introduceren op verschillende manieren
Doel: Begrijpen en verwerken van nieuwe kennis of inzichten.
  • Luisteren naar korte uitleg of verhalen.
  • Bekijken van visuele hulpmiddelen zoals diagrammen of afbeeldingen.
  • Bespreken in kleine groepen.
  • Reflecteren en notities maken.

 

  1. Concrete practice - daadwerkelijk oefenen
Doel: Actief toepassen van het geleerde en daarmee onthouden
  • Rollenspellen of simulaties.
  • Oefeningen of casestudy's.
  • Het aanleren van een vaardigheid in een praktische setting.

 

  1. Conclusions - afronden en reflecteren
Doel: Reflecteren op het geleerde en koppelen aan de praktijk.
  • Meenemen en gebruiken van deze kennis.
  • Samenvatten van de belangrijkste inzichten.
  • Opstellen van actieplannen voor toepassing in de praktijk.
  • Delen van persoonlijke leerervaringen.
  • Korte viering of erkenning van de behaalde resultaten.

 

 

Praktijkvoorbeeld
Bovenstaande zaken geven inzicht in de lesmethode die wij tijdens de training hebben gehad.  Als trainer wil ik mijn trainingen sterker maken, voor mijzelf en mijn cursisten. Vanuit mijn kennisgebied software testen heb ik enkele voorbeelden gemaakt die je zou kunnen gebruiken om je training te verrijken en interactiever te maken, zie hier enkele voorbeelden die uit het boek komen

 

1 - Connections - Myth or Fact?

Print een aantal stellingen over software testen en vraag de groep of het een mythe of feit is, zie de volgende voorbeelden:

  • "Hoe meer bugs je vindt, hoe beter de kwaliteit van je testwerk."
  • "Een bug die de gebruiker niet ziet, hoeft niet opgelost te worden."
  • "Automatisch testen voorkomt bugs."

Dit leidt tot mooie discussies. Zorg dat in een envelop de correcte antwoorden zitten zodat de groep dit vervolgens kan bespreken. Als trainer wil je de groep aan het werk hebben tijdens de oefening. En als trainer wil je vooral bezig zijn met de inhoud en niet constant oefeningen / regels aan het uitleggen zijn.

 

2 - Concepts - Visual wall drawing

Hang een formulier op met een lege testpiramide

  • Geef als opdracht: Teken of beschrijf op elk niveau welke soorten testen daar thuishoren.

 

3 - Concrete practice

  • Schrijf een testscenario
    • Maak duo's en stel een testscenario op
    • Geef je testscenario aan een ander duo en laat het reviewen
    • Feedback moment


4 - Conclusions

  • Ball toss
    • Gooi zachtjes een bal naar de deelnemers en laat ze benoemen wat ze geleerd hebben.

 

Deze blog is iets uitgebreider geworden dan even een blogje schrijven wat ik van plan was, aangezien ik graag tips en voorbeelden mee wil geven. Geef jij trainingen probeer bovenstaande, het werkt.

Heb jij vragen opmerkingen of andere leuke, grappige, irritante ervaringen tijdens een training/workshop ervaren? Als trainer, cursist of toevallige passant, laat het weten, altijd leuk om ervaringen te delen en te leren van elkaar!

 

Referenties

Naar het overzicht

Patrick van Enkhuijzen | Directeur
[email protected]
0460-944990

Alain Bultink | Managing Director
[email protected]
06-15361077