Ben ik een goede trainer/begeleider?
Sinds een jaar of twee geef ik steeds meer trainingen en workshops. Dat doe ik op mijn manier en uiteraard krijg ik feedback, zie ik andere trainers aan het werk en sparren we erover. Wat werkt nu wel, wat werkt nu niet? Wat zijn dingen waar je op moet letten? Toen Ralph van Roosmalen vertelde dat Julian Kea naar Nederland kwam om de training ”From the back of the room” te geven was ik gelijk geïnteresseerd. In deze blog beschrijf ik wat heb ik opgepakt uit de training en met jou wil delen, dus lees lekker verder!
Wat is Training from the back of the room?
De officiële tweedaagse training “From the BACK of the Room” (TBR) Practitioner Class is een wereldwijd erkende, interactieve, vaardigheden-opbouwende train-de-trainer cursus voor iedereen die trainer, leraar, instructeur, coach of facilitator van leren is.
Waarom breng ik deze training onder de aandacht?
Het belang van energie geven in een training en zorgen voor een goede balans tussen zenden en niet zenden is hoog. In dit kader was dit een geweldige training: de locatie was super, de zaal was nog mooier ingericht, de trainer was uitstekend en de groep was fantastisch. Kortom waar was jij? Goed nieuws: je hebt deze blog om je te enthousiasmeren.
Tips: enkele take-aways die ik je mee wil geven:
Uitwerking van de vele geleerde zaken - de vier c's van Sharon Bowman
Training from the Back of the Room (gemaakt door Sharon Bowman) is een trainingsformaat en een verzameling technieken die neurowetenschap als basis heeft om je training zo 'brein-vriendelijk' mogelijk te maken, zodat de effectiviteit toeneemt. De deelnemers zullen veel meer leren en onthouden dan bij een klassieke training.
En het is zoveel meer dan dat! Het is een nieuwe manier om training- en groepswerk te benaderen. Het is inspirerend en interactief en de focus ligt op de dienstverlening aan de leerling. De inhoud op een boeiende, 'brein-vriendelijke' en interactieve manier presenteren is een belangrijke voorwaarde voor deelnemers om na te denken over hun eigen gedrag, een nieuw gedrag uit te proberen en dit (te willen) toepassen in hun dagelijks leven.
Hier een korte samenvatting van de vier C’s: Connecties, Concepts, Concrete practice en Conclusions.
Praktijkvoorbeeld
Bovenstaande zaken geven inzicht in de lesmethode die wij tijdens de training hebben gehad. Als trainer wil ik mijn trainingen sterker maken, voor mijzelf en mijn cursisten. Vanuit mijn kennisgebied software testen heb ik enkele voorbeelden gemaakt die je zou kunnen gebruiken om je training te verrijken en interactiever te maken, zie hier enkele voorbeelden die uit het boek komen
1 - Connections - Myth or Fact?
Print een aantal stellingen over software testen en vraag de groep of het een mythe of feit is, zie de volgende voorbeelden:
Dit leidt tot mooie discussies. Zorg dat in een envelop de correcte antwoorden zitten zodat de groep dit vervolgens kan bespreken. Als trainer wil je de groep aan het werk hebben tijdens de oefening. En als trainer wil je vooral bezig zijn met de inhoud en niet constant oefeningen / regels aan het uitleggen zijn.
2 - Concepts - Visual wall drawing
Hang een formulier op met een lege testpiramide
3 - Concrete practice
4 - Conclusions
Deze blog is iets uitgebreider geworden dan even een blogje schrijven wat ik van plan was, aangezien ik graag tips en voorbeelden mee wil geven. Geef jij trainingen probeer bovenstaande, het werkt.
Heb jij vragen opmerkingen of andere leuke, grappige, irritante ervaringen tijdens een training/workshop ervaren? Als trainer, cursist of toevallige passant, laat het weten, altijd leuk om ervaringen te delen en te leren van elkaar!
Referenties
Patrick van Enkhuijzen | Directeur
[email protected]
0460-944990
Alain Bultink | Managing Director
[email protected]
06-15361077